Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Moszczenicy

DODATEK MIESZKANIOWY

Dodatek mieszkaniowy w Gminie Moszczenica

Dodatek mieszkaniowy jest świadczeniem pieniężnym wypłacanym przez gminę osobom w trudnej sytuacji finansowej, mającym na celu dofinansowanie do wydatków mieszkaniowych ponoszonych w związku z zajmowaniem lokalu mieszkalnego.

Od 1 lipca 2021r. obowiązuje nowy wzór wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego; wprowadzony uchwałą Rady Gminy Moszczenica.

Komu przysługuje dodatek mieszkaniowy?

Dodatek mieszkaniowy przysługuje osobom, które mają tytuł prawny do lokalu mieszkalnego, tj.:

  • najemcy albo podnajemcy lokali mieszkalnych, zamieszkujący w tych lokalach;
  • osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych, do których przysługuje im spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego;
  • osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach stanowiących ich własność i właścicielom samodzielnych lokali mieszkalnych;
  • innym osobom mającym tytuł prawny do zajmowanego lokalu mieszkalnego i ponoszącym wydatki związane z jego zajmowaniem;
  • osobom zajmującym lokal mieszkalny bez tytułu prawnego, oczekującym na przysługujący im lokal zamienny albo najem socjalny lokalu.
  • Najemcy oraz podnajemcy ubiegający się o dodatek mieszkaniowy muszą spełniać warunek zamieszkiwania w wynajmowanym lub podnajmowanym lokalu.

Kto nie może ubiegać się o dodatek mieszkaniowy?

Dodatek mieszkaniowy nie przysługuje osobom, które przebywają w :

  • domu pomocy społecznej,
  • młodzieżowym ośrodku wychowawczym,
  • schronisku dla nieletnich,
  • zakładzie poprawczym,
  • zakładzie karnym,
  • szkole, w tym w szkole wojskowej,

pod warunkiem, że instytucje te zapewniają nieodpłatnie pełne całodobowe utrzymanie.

Kryterium metrażowe

Osoba ubiegająca się o dodatek mieszkaniowy musi zajmować lokal o określonej maksymalnej powierzchni użytkowej, która została zdefiniowana w ustawie jako “powierzchnia normatywna”- kryterium to jest określone odgórnie, a obecnie powierzchnia normatywna w przeliczeniu na liczbę członków gospodarstwa domowego wynosi:

  • dla 1 osoby – 35 m2,
  • dla 2 osób – 40 m2,
  • dla 3 osób – 45 m2,
  • dla 4 osób – 55 m2,
  • dla 5 osób – 65 m2,
  • dla 6 osób – 70 m2,
  • jeśli lokal zamieszkuje więcej niż 6 osób – dla każdej następnej osoby powierzchnia normatywna zwiększa się o 5 m2

Według przepisów możliwe jest przekroczenie powierzchni normatywnej, ale nie więcej niż o 30% lub o 50% pod warunkiem, że powierzchnia pokoi i kuchni w powierzchni całego lokalu nie przekracza 60% (gdy lokal ma bardzo duże przedpokoje, czy łazienkę). Warto wiedzieć, że w takim przypadku dodatek mieszkaniowy jest odpowiednio pomniejszany, gdyż naliczany jest jedynie od powierzchni normatywnej (za m2 ponad normę należy uiścić pełną opłatę).

Ponadto powierzchnia normatywna lokalu mieszkalnego zwiększa się o 15 m2, jeżeli jest on zamieszkany przez osobę niepełnosprawną poruszającą się na wózku lub osobę, której niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w osobnym pokoju.

Kryterium dochodowe

Dodatek mieszkaniowy przysługuje osobom do niego uprawnionym, jeżeli w okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o jego przyznanie średni miesięczny dochód przypadający na jednego członka gospodarstwa domowego wnioskodawcy nie przekroczył w gospodarstwie:

  • jednoosobowym – 40%
  • wieloosobowym – 30%

przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, obowiązującego w dniu złożenia wniosku, z uwzględnieniem art. 6 ust. 8 i art. 7 ust. 6 ustawy o dodatkach mieszkaniowych, wynoszącego obecnie 5 662,53 zł.

Zatem obecne kryterium dochodowe wynosi:

  • dla gospodarstwa jednoosobowego – 2 265,01 zł miesięcznie,
  • dla gospodarstwa wieloosobowego – 1 698,76 zł miesięcznie na osobę.

Dodatku mieszkaniowego nie przyznaje się, jeżeli jego kwota byłaby niższa niż 0,5% kwoty przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej tj. kwota 28,31 zł.
Jeżeli dochód na jednego członka gospodarstwa domowego jest wyższy od określonego wyżej a kwota tej nadwyżki nie przekracza wysokości dodatku mieszkaniowego, to wtedy należny dodatek obniża się o tę kwotę.

Wysokość dodatku mieszkaniowego

Wysokość dodatku mieszkaniowego zależy od dochodów i liczby osób w gospodarstwie domowym oraz od wysokości wydatków, ponoszonych na utrzymanie mieszkania, przypadających na normatywną powierzchnię użytkową zajmowanego lokalu.

Ustawa przyjmuje, że gospodarstwo domowe przeznacza na opłaty za lokal mieszkalny:

  • 15% dochodów gospodarstwa domowego - w gospodarstwie jednoosobowym,
  • 12% dochodów gospodarstwa domowego - w gospodarstwie 2-4-osobowym,
  • 10% dochodów gospodarstwa domowego - w gospodarstwie 5-osobowym i większym.

– resztę opłat za lokal mieszkalny może pokryć dodatek mieszkaniowy.

Wywiad środowiskowy

Organ przyznający dodatek mieszkaniowy uprawniony jest do przeprowadzenia wywiadu środowiskowego, którego wynik może zaważyć na ustaleniu, czy świadczenie przysługuje, czy też nie. Ma on na celu ustalenie sytuacji dochodowej wnioskodawcy. Niewyrażenie zgody na przeprowadzenie wywiadu środowiskowego stanowi podstawę do odmowy przyznania dodatku mieszkaniowego.

Decyzja odmowna wydana zostanie także jeżeli w wyniku przeprowadzenia wywiadu środowiskowego organ ustali, że występuje rażąca dysproporcja pomiędzy niskimi dochodami wykazanymi w złożonej deklaracji, a faktycznym stanem majątkowym wnioskodawcy, wskazującym, że jest on w stanie uiszczać wydatki związane z zajmowaniem lokalu mieszkalnego wykorzystując własne środki i posiadane zasoby majątkowe.

Na jak długo przyznaje się dodatek mieszkaniowy?

Dodatek przyznaje się na okres 6 miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu złożenia wniosku. Dodatek mieszkaniowy wypłaca się w terminie do 10-go każdego miesiąca z góry zarządcy domu lub osobie uprawnionej do pobierania należności za lokal mieszkalny.

Wstrzymanie wypłaty dodatku mieszkaniowego:

Jeżeli osoba, której przyznano dodatek, nie opłaca na bieżąco należności za zajmowany lokal mieszkalny , to wypłata dodatku jest wstrzymywana do czasu uregulowania zaległości. Decyzja o przyznaniu dodatku wygasa, jeżeli zaległości nie zostaną uregulowane w ciągu 3 miesięcy od dnia wydania decyzji wstrzymującej wypłatę dodatku.

Wymagane dokumenty

PODSTAWOWE DOKUMENTY:

  • Wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego potwierdzony przez zarządcę lub osobę uprawnioną do pobierania należności za lokal mieszkalny.
  • Deklaracja o wysokości dochodów wszystkich członków gospodarstwa domowego za okres 3 miesięcy kalendarzowych poprzedzających dzień złożenia wniosku
  • Dodatkowe informacje o lokalu – wypełnia i potwierdza zarządca.

DODATKOWE DOKUMENTY:

  • Umowa najmu/podnajmu wraz z aneksami (dot. aktualnej opłaty eksploatacyjnej, stawki czynszu, opłaty za C.O., rozliczenie kosztów zużycia wody oraz odprowadzania ścieków)
  • Akt własności domu jednorodzinnego lub lokalu w budynku wielorodzinnym
  • Dokument potwierdzający inny tytuł prawny
  • Wyrok sądowy lub dokument potwierdzający uprawnienie do lokalu zamiennego lub socjalnego
  • Zaświadczenie organu właściwego w sprawie wydania pozwolenia na budowę, potwierdzające powierzchnię użytkową oraz wyposażenie techniczne domu – właściciel domu jednorodzinnego.
  • W przypadku osoby niepełnosprawnej orzeczenie o niepełnosprawności wydane przez Powiatowy Zespół ds Orzekania o Niepełnosprawności jeśli uwzględnia konieczność zamieszkiwania w oddzielnym pokoju (punkt 10 orzeczenia); w przypadku osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim - orzeczenie o stopniu niepełnosprawności i zaświadczenie lekarskie potwierdzające fakt poruszania się na wózku inwalidzkim. 

RODZAJE DOKUMENTÓW ZE WZGLĘDU NA ŹRÓDŁO DOCHODÓW

Osoby PRACUJĄCE na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia lub umowy o dzieło:

  • zaświadczenie o dochodach wystawione przez zakład pracy 

Osoby prowadzące DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZĄ na zasadach ogólnych:

  • zaświadczenie o wysokości dochodów z prowadzonej działalności gospodarczej potwierdzone przez Biuro Rachunkowe lub zaświadczenia wydanego przez naczelnika właściwego urzędu skarbowego

Osoby prowadzące DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZĄ na zasadach ryczałtu ewidencjonowanego lub karty podatkowej:

  • zaświadczenie wydane przez naczelnika właściwego urzędu skarbowego o wysokości przychodu oraz o wysokości i formie opłacanego podatku dochodowego

Osoby prowadzące GOSPODARSTWO ROLNE:

  • zaświadczenie właściwego organu gminy potwierdzające dochód z posiadanego przez wnioskodawcę gospodarstwa rolnego wyliczony w oparciu o ilość hektarów przeliczeniowych.
  • Osoby BEZROBOTNE:
  • zaświadczenie o wysokości świadczeń wypłacanych przez PUP

Osoby UCZĄCE SIĘ:

  • zaświadczenie o wysokości płatnych praktyk ze szkół zawodowych
  • zaświadczenie o kontynuacji nauki na studiach wyższych i o wysokości ewentualnego stypendium naukowego i/lub socjalnego wystawione przez dziekanat uczelni.

EMERYCI/RENCIŚCI

  • ostatnia decyzja emerytalna/rentowa
  • zaświadczenie z ZUS potwierdzające wysokość świadczeń otrzymanych w poszczególnych miesiącach uwzględniające kwoty netto, potrącenia i dodatki.

Osoby otrzymujące ALIMENTY:

  • Wyrok sądu zasądzający alimenty na członka rodziny lub ugoda alimentacyjna, zaświadczenie komornika o wysokości wyegzekwowanych alimentów lub przekazy lub przelewy pieniężne dokumentujące faktyczną wysokość otrzymanych alimentów, decyzja przyznająca świadczenia z funduszu alimentacyjnego.

 

Termin i sposób załatwiania

Jednostką realizującą wypłaty dodatków mieszkaniowych w Gminie Moszczenica jest Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Moszczenicy.

Postępowanie w sprawie przyznawania dodatku mieszkaniowego kończy się wydaniem decyzji administracyjnej w ciągu 30 dni od dnia złożenia poprawnie wypełnionego wniosku wraz z niezbędną dokumentacją.

Wniosek można składać w formie papierowej w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Moszczenicy w godzinach pracy jednostki, tj. 7:30 – 15:30.

 

Załączniki:

Kalendarium

Lista wydarzeń w miesiącu Kwiecień 2024 Brak wydarzeń w tym miesiącu.

Imieniny